NEDERLANDS
STEM vanuit verhalen
Je kan ook een (prenten)boek als vertrekpunt gebruiken voor krachtige STEM-activiteiten in de klas.
Een eenvoudig verhaal kan leiden tot wetenschappelijk onderzoek, creatief ontwerp en probleemoplossend denken. Aan de hand van een concrete activiteit rond lucht, luchtdruk en vliegen ontdek je hoe je zowel de onderzoeks- als de ontwerpcyclus kan integreren in jouw klaspraktijk.
Roza Rozeur Ingenieur
“Roza Rozeur, ingenieur” (Rosie Revere, Engineer van Andrea Beaty) is een fantastisch boek om STEM-activiteiten aan op te hangen. Het zit vol creativiteit, doorzettingsvermogen en ontwerpend leren.
Hieronder vind je een reeks concrete mogelijkheden (onderzoekend én ontwerpend) die aansluiten bij het verhaal en het thema eigenschappen van materie, constructies en vliegen.
9789057124983
1. Bouw een vliegmachine voor Roza
Situatie in het verhaal: Roza wil een machine maken waarmee haar overgrootmoeder kan vliegen.
Activiteit: Ontwerp een toestel dat echt kan zweven of glijden.
Onderzoek: Welke vorm laat een papieren vliegtuig het verst of het langzaamst vliegen?
Ontwerp: Bouw een eigen “vliegmachine” met recyclagemateriaal (papier, karton, rietjes, plastic zakjes …).
Link met materie: leerlingen vergelijken materialen op gewicht, stevigheid en buigzaamheid.
2. Test de stevigheid van constructies
Situatie: Roza bouwt allerlei uitvindingen die soms instorten.
Activiteit: Bouw een brug of toren die een bepaald gewicht kan dragen.
Onderzoek: Welke vormen (driehoek, boog, vierkant) maken een constructie sterker?
Ontwerp: Ontwerp een stevige brug voor Roza’s volgende project.
Link met materie: eigenschappen als sterkte, flexibiliteit en vormvastheid worden onderzocht.
3. Lucht en voortstuwing
Situatie: Roza gebruikt een kaasvliegtuig met heliumballonnen.
Activiteit: Bouw een eenvoudige ballonraket of propellerauto.
Onderzoek: Hoe beïnvloedt de hoeveelheid lucht (druk) de snelheid?
Ontwerp: Maak een luchtvoortgestuwd voertuig of raket met ballon, rietje en touw.
Link met materie: luchtdruk, kracht, luchtweerstand en energie.
4. Materiaalonderzoek: “Wat is geschikt voor een uitvinding?”
Situatie: Roza verzamelt allerlei afgedankte spullen voor haar projecten.
Activiteit: Laat leerlingen materialen onderzoeken op hun eigenschappen.
Onderzoek: Welke materialen zijn buigzaam, licht, stevig, waterdicht …?
Ontwerp: Maak een materiaalkeuze voor een eigen ontwerp (parachute, brug, boot, voertuig …).
Link met materie: observatie en vergelijking van fysische eigenschappen.
5. Falen is leren
Situatie: Roza’s uitvinding mislukt eerst — maar ze leert eruit!
Activiteit: Ontwerp iets dat moet bewegen of vliegen, test het en verbeter het.
Onderzoek: Waarom werkte het niet? Wat kan beter?
Ontwerp: Herbouw je prototype op basis van je bevindingen.
Link met STEM: leren via de ontwerpcyclus (idee – bouwen – testen – verbeteren) en reflectie over doorzetten en creativiteit.
6. Parachute voor Roza’s speelgoed
Situatie: Roza wil iets laten vliegen of zacht laten landen.
Activiteit: Bouw een parachute voor een klein voorwerp (pop, knuffeltje, ei).
Onderzoek: Welke vorm of materiaal vertraagt de val het best?
Ontwerp: Maak, test en verbeter je parachute.
Link met materie: luchtweerstand, oppervlakte, gewicht, snelheid.
Ada Dapper, wetenschapper
“Ada Dapper, wetenschapper” (Ada Twist, Scientist van Andrea Beaty) is een geweldig boek om onderzoekend leren en wetenschappelijke nieuwsgierigheid in de klas te stimuleren.
Het verhaal draait rond vragen stellen, experimenteren en ontdekken hoe de wereld werkt — een ideale ingang voor STEM.
Hieronder vind je concrete ideeën voor activiteiten die vertrekken vanuit het verhaal, telkens met een koppeling naar de onderzoekscyclus en het thema eigenschappen van materie, lucht, geur en verandering.
9789057125119
1. Waar komt die geur vandaan?
Situatie in het verhaal: Ada probeert een mysterieuze stank in huis te onderzoeken.
Activiteit: Laat leerlingen onderzoeken hoe geuren zich verspreiden in de lucht.
Onderzoek: Hoe verspreidt geur zich sneller — in warme of koude lucht?
Materiaal: geurende stoffen (azijn, parfum, sinaasappel, koffie), potjes, thermometer.
Link met materie: gasvormige stoffen, verspreiding van deeltjes, invloed van temperatuur.
2. Lucht is overal!
Situatie: Ada merkt dat lucht onzichtbaar is, maar toch iets doet.
Activiteit: Ontdek de kracht van lucht en luchtdruk.
Onderzoek: Kan lucht een glas water vasthouden als je het omdraait?
Ontwerp: Maak een eenvoudige luchtraket of ballonauto.
Link met materie: lucht heeft massa en druk; lucht kan kracht uitoefenen.
3. Condens en verdamping
Situatie: Ada ziet damp op het raam of de spiegel.
Activiteit: Onderzoek hoe water verandert van damp naar vloeistof.
Onderzoek: Wanneer ontstaat er condens op een glas?
Materiaal: glazen met koud water, warme lucht, ijsblokjes.
Link met materie: aggregatietoestanden, verdamping, condenseren.
4. Onderzoekende Ada: magneten in actie
Situatie: Ada experimenteert met voorwerpen om uit te zoeken wat reageert.
Activiteit: Onderzoek welke materialen magnetisch zijn.
Onderzoek: Trekt een magneet even sterk aan door verschillende materialen (papier, plastic, stof)?
Link met materie: materialen en hun eigenschappen (metaalgeleiding, magnetisme).
5. Temperatuur en verandering
Situatie: Ada ziet dat dingen anders worden als ze warm of koud worden.
Activiteit: Laat leerlingen zien hoe warmte materialen verandert.
Onderzoek: Wat gebeurt er met boter, chocolade of ijs bij verwarmen en afkoelen?
Link met materie: smelten, stollen, kookpunt, vriespunt.
6. Scheiden van stoffen
Situatie: Ada mengt per ongeluk (of expres!) verschillende stoffen.
Activiteit: Laat leerlingen onderzoeken hoe je mengsels kunt scheiden.
Onderzoek: Hoe kun je zout en zand weer van elkaar scheiden?
Link met materie: oplossing, filtratie, verdamping.
7. Microscopisch onderzoek
Situatie: Ada wil weten waar iets uit bestaat.
Activiteit: Onderzoek natuurlijke en niet-natuurlijke materialen met een microscoop of vergrootglas.
Onderzoek: Hoe ziet papier, zand, stof of hout eruit van dichtbij?
Link met materie: structuur van materie, zichtbare en onzichtbare eigenschappen.