DE MAAK-FASE
In deze fase zetten we het uitgewerkte ontwerp om in een echt product. We gebruiken tekeningen, materialen en technieken om het prototype of eindproduct te maken. Hoe we precies te werk gaan, hangt af van de beschikbare materialen, machines en technieken, én van de vaardigheden van de makers. Tijdens het maken ontdekken we vaak nieuwe uitdagingen, waardoor we soms kleine aanpassingen moeten doen om tot het beste resultaat te komen.
MAAK EEN PROTOTYPE - MAAK EERSTE PROBEERSELS
Begin met het tastbaar maken van je idee.
Maak een eenvoudig prototype of eerste probeersels om te zien hoe je ontwerp in de praktijk werkt en waar verbeteringen nodig zijn.
UITPROBEREN - KLOOIEN - TINKEREN
Prutsen, inzichten, testen, evalueren, zoeken
Laat de leerlingen hun ideeën actief uittesten door te experimenteren met hun ontwerp.
Hierbij ontdekken ze welke onderdelen goed werken en welke nog verbeterd moeten worden.
Ze kunnen bijvoorbeeld nagaan of het product doet wat ze ervan verwachten, of alles goed past, of het sterk genoeg is en of de gebruikers begrijpen hoe het product gebruikt moet worden.
Door te prutsen, te tinkeren en verschillende aanpakken uit te proberen, doen ze waardevolle praktische inzichten op die helpen om het ontwerp verder te verbeteren en te verfijnen.
PROTOTYPE
Probeersel, testen, fouten vinden, evalueren
Laat de leerlingen zo snel mogelijk een prototype maken om hun ideeën tastbaar te maken en uit te proberen. Gebruik hiervoor simpele knutsel-, recyclage- of bureau-materialen, of bestaande bouwpakketten. Zo ontdekken ze wat goed werkt, waar bijgestuurd moet worden en welke onderdelen nog verbeterd kunnen worden.
Rol van de leerkracht: Loop rond om leerlingen te begeleiden, stel vragen als “Hoe werkt dit onderdeel?” of “Hoe kunnen we dit verbeteren?” en geef tips om verder te denken.
Waarschuw vijf minuten voor het einde en geef een signaal als de tijd voorbij is.
CREËER - MONTEER - REALISEER
Breng je ontwerp tot leven door het concreet te maken, onderdelen samen te voegen en je idee daadwerkelijk te realiseren.
BUREAU- EN KNUTSELMATERIAAL
Eenvoudig materiaal, voor handen, goedkoop, veilig
Bij het realiseren van je ontwerp kun je starten met eenvoudig bureau- en knutselmateriaal.
Denk aan scharen, nietjesmachines, lijmpistolen, plakband, karton, papier, stiften en dergelijke.
Dit materiaal is veilig in gebruik en ideaal om snel onderdelen te maken, uit te proberen en samen te voegen.
Het stimuleert creatief werken en maakt het mogelijk om je ideeën direct tastbaar te maken, zonder dat je dure of complexe materialen nodig hebt.
BASISUITRUSTING ATELIER
Techniek lokaal, basis uitzet techniek
Tijdens het realiseren van je ontwerp kun je werken met de basismaterialen en gereedschappen uit het technieklokaal. Denk aan zagen, hamers, schroevendraaiers en andere handgereedschappen.
Zo leer je niet alleen hoe materialen in elkaar passen en functioneren, maar ontwikkel je ook praktische technische vaardigheden door zelf te bouwen, uit te proberen en te experimenteren.
FABLAB
Lasersnijder, 3D-printers, CNC, ondersteuning
Een FabLab is de perfecte plek om je ontwerp tot leven te brengen. Hier vind je geavanceerde machines zoals lasersnijders, 3D-printers, CNC-machines en vacuümmachines, waarmee je nauwkeurig en snel prototypes kunt maken.
Experimenteer, test en verfijn je ideeën en ontdek nieuwe mogelijkheden dankzij de technologie en ondersteuning die een FabLab biedt.
VRAAG HULP
Leer, kopieer, teach the teacher
Je hoeft het niet alleen te doen!
Vraag hulp aan specialisten, ouders, grootouders of oudere leerlingen en studenten met technische ervaring. Hun kennis en vaardigheden kunnen je ondersteunen bij het uitwerken van je ontwerp en het ontdekken van nieuwe technieken.
Samen bereik je vaak sterkere en creatievere oplossingen.